חץ הצפון

"חץ הצפון" – מה זה בכלל?

בשמי חצי הכדור הצפוני ישנה קבוצת כוכבים שלמרות גודלה הקטן, היא אולי הבולטת והמוכרת שמבין קבוצות הכוכבים. "חץ הצפון".
שלושה כוכבים בסך הכל היא אותה קבוצת כוכבים הנקראת חץ הצפון, ובראשה עומד אותו כוכב מפורסם -"פולאריס"- המצביע בקירוב לכיוון הצפון.

רק "בקירוב"?

אכן משעשע, אבל זו האמת. כיוון ציר כדור הארץ משתנה באופן תדיר ביחס לגרמי שמיים אחרים ולכן פולאריס יורה על הצפון בצורה המדויקת ביותר רק בשנת 2100, ועד לאותה שנה הוא יצביע רק "בקירוב" לכיוון הצפוני. מהבחינה הזאת, מזלנו הוא שבימינו אנו הולך והופך נדיר השימוש ב- חץ הצפון, ועולם הניווט מסתמך ברובו המוחלט על מכשור מדויק דוגמת המצפן או לוויינים.

ה-כוכב.

אם תשאלו את רוב בני האדם שתתקלו בהם לסיבת היותו של פולאריס נושא השם "כוכב הצפון", כנראה שתקבלו את התשובה שאומרת שהוא הכוכב הבהיר ביותר בשמיים המצביע על הצפון.

בעניין ההצבעה "בקירוב" שלו כבר דנו, אך גם החלק בתשובה המוטעית שאומר שהוא הבהיר ביותר בשמיים אינו נכון. ליתר דיוק, מאוד לא נכון. פולאריס הוא הכוכב שמדורג רק במקום ה-46 בתחרות על היותו הכוכב הבהיר ביותר בשמיים.

הוא אמנם מדורג נמוך בבהירות, ומצביע רק בערך, אבל בסביבתו החשוכה בחלל הוא ה-כוכב. עם עוצמת הארה גבוהה פי 2200 מהשמש עצמה, ועוד שני כוכבים הנתמכים תחת אותו שדה כבידה ועוזרים לו להצביע צפונה הוא בהחלט הכוכב המתאים למשימה כשכמו כל כוכב, סופו של פולאריס לרדת מכיסאו ולהעביר את השרביט לכוכב המתאים הבא. העברת סמכות שתתרחש בעוד 13,000 שנים כשכוכה "וגה" יהפוך להיות השליט הצפוני של השמיים.

 

חץ הצפון – הדרך המוארת שלך צפונה

כשפיתאס היווני, אותו מגלה ארצות נודע שיצא לחקור את אירופה של לפני הספירה הביט לשמיים ומצא את קבוצת הכוכבים הנקראת "העגלה הגדולה", המשיך מבטו על קו הכוכבים הנראה כמו ידית סיר ישן, ושם ידע, הוא מצא את פולאריס. ככה המשיך פיתאס והפליג בעולם לאורו ובהדרכתו של חץ הצפון, עד שלימים גילה את מה שאנו יודעים היום והוכיח את דיוקו המוטל בספק של הכוכב הצפוני.

אי דיוק זה שכמו מרמז על אנושיות כלשהי בכוכב דומם הקסימה מיליוני אנשים ברחבי העולם לכל אורך ההיסטוריה. תמיד הרימו אליו מבט כשהרגישו אבודים, והוא בתמורה תמיד הראה את הדרך; וגם אנחנו עם כל ההתקדמות המודרנית אוהבים להרים את הראש ולדעת שהוא שם. אולי לא הכי זוהר, ולא מצביע בדיוק, אבל תמיד שם. זוהר, מורה דרך וצפוני.